Usuwanie zęba mądrości

ciężkie usuwanie zęba mądrości, skomplikowana ekstrakcja zębów mądrości.

Usuwanie zębów mądrości Wrocław

Zęby mądrości są trzecimi zębami trzonowymi. Wyrastają najpóźniej ze wszystkich zębów stałych, ale są takie osoby, u których zęby mądrości się nie pojawiają. Do niedawna raczej zalecało się usuwanie zębów mądrości, jednak aktualnie gdy nie sprawiają żadnych problemów przeważnie się je zostawia.

Dlaczego zęby mądrości są tak problematyczne?

Najczęściej na zęby mądrości brakuje już miejsca w łuku zębowym, najprościej mówiąc szczęka jest za krótka i zęby mądrości nie mają już gdzie rosnąć. Dlatego w poszukiwaniu miejsca zaczynają się wychylać, przesuwać, rozpychać inne zęby, a nawet wrastać w kość lub pod zęby sąsiednie. To może sprawiać znaczne problemy: stany zapalne, ropnie, ból, przesuwanie innych zębów. Nawet jeśli rosną prawidłowo, a miejsca jest wystarczająco dużo, najczęściej bardzo szybko się psują – znajdują się w takim miejscu, do którego trudno dotrzeć szczoteczką do zębów.

Wskazania do usunięcia zębów mądrości:

• Stłoczenie zębów przednich spowodowane wyrastaniem zębów mądrości – wyrastający ząb, który nie ma wystarczająco dużo miejsca, zaczyna napierać na zęby sąsiednie. Te się przesuwają napierając na kolejne zęby. Gdy zęby nie mają już miejsca na dalsze wędrowanie zaczynają się obracać i wychylać – właśnie to jest stłoczeniem zębów. Gdy zęby mądrości zostaną usunięte można przystąpić do leczenia ortodontycznego.
  • Częste stany zapalne, lub zapalenia ropne – ząb mądrości może być przyczyną powstawania częstych zapaleń, cyst i ropni. Jest to niebezpieczne nie tylko dla naszych zębów, ale również dla całego organizmu. Usunięcie zębów mądrości, czyli czynnika zapalnego, jest najlepszym rozwiązaniem.
  • Opuchlizna dziąseł i policzków w okolicach zębów mądrości – jest to niebezpieczny stan, który może prowadzić do dalszych powikłań, a nawet do szczękościsku.
  • Próchnica zębów mądrości – zęby mądrości są zazwyczaj ustawione w sposób utrudniający ich szczotkowanie. Dlatego bardzo szybko są one atakowane przez próchnicę. Gdy próchnica zębów mądrości w znacznym stopniu zniszczy ząb najlepszy rozwiązaniem jest usunięcie zęba mądrości.
  • Próchnica sąsiednich zębów – też jest spowodowana trudnością w czyszczeniu zębów mądrości. Często powracająca próchnica może wskazywać na konieczność usunięcia zębów mądrości we Wrocławiu.
  • Ząb mądrości częściowo zatrzymany lub całkowicie zatrzymany w dziąśle – ząb zatrzymany, to taki, który nie zdołał się przebić przez dziąsło. Całkowicie zatrzymany ząb mądrości nie przebił się przez dziąsło i sam w sobie może stać się czynnikiem zapalnym. Natomiast ząb częściowo zatrzymany jest przykryty fałdem dziąsłowym, pod którym gromadzą się zanieczyszczenia wywołujące stany zapalne i próchnicę.
  • Ząb mądrości zatrzymany w kości – ząb który nie wyrósł prawidłowo z kości szczęki może być przyczyną dolegliwości bólowych i zapaleń kości.
  • Ząb mądrości wrastający pod inne zęby – taki ząb może sprawiać ogromy ból i wypychać zęby sąsiednie. Dodatkowo może być przyczyną stanów zapalnych kości.

Zanim przystąpimy do zabiegu usunięcia zębów mądrości musimy się upewnić, że stanowią one zagrożenie i sprawiają problemy. W tym celu należy poddać się dokładnym badaniom i konsultacjom z różnymi specjalistami. Jeśli wystąpią wskazania do usunięcia zębów mądrości możemy przystąpić do wykonania zabiegu.

Zabieg usuwania zęba mądrości jest w miarę standardowym zabiegiem, który nie powinien spowodować żadnych komplikacji. Wykonuje się go w gabinecie stomatologicznym. Sam zabieg jest bezbolesny dzięki zastosowaniu znieczulenia miejscowego, jednak może okazać się bardzo nieprzyjemny. Gdy znieczulenie miejscowe zaczyna działać chirurg stomatolog nacina dziąsło i odsłania ząb przeznaczony do usunięcia. Następnie oddziela korzeń zęba od tkanek przyległych – od ozębnej. Jeśli ząb mądrości jest duży i ma rozrośnięte korzenia, należy go rozbić na mniejsze kawałki i usunąć po kolei. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia tkanek przyległych, a to przyspiesza gojenie i zmniejsza po zabiegowe dolegliwości bólowe. Zębodół (miejsce przymocowania zęba do kości) musi być dokładnie oczyszczony – powstanie w nim skrzep krwi, który będzie stanowił naturalny opatrunek. Jego usunięcie może spowodować nieprzyjemne powikłania. Ranę po zębie zaszywa się i nakłada się na nią tymczasowy opatrunek. Po około godzinie, gdy krwawienie z rany ustanie, Pacjent może udać się do domu.

Po zabiegu usunięcia zębów mądrości, gdy ustąpi efekt znieczulenia miejscowego może pojawić się dość mocny ból. Można mu zaradzić stosując środki przeciwbólowe przepisane przez stomatologa lub środki dostępne w aptekach bez recepty. Na obrzęk dobre są zimne okłady z lodu przykładane do policzka. Jeśli ból będzie się nasilał, a obrzęk powiększał należy skontaktować się z lekarzem stomatologiem. Jeśli skrzep z rany zostanie wypłukany może dojść do zapalenia zębodołu – jest to bardzo bolesne powikłanie, na które należy jak najszybciej zareagować.

Aby jak najszybciej dojść do zdrowia należy zastosować się do kilku zaleceń. Zignorowanie ich może prowadzić do bardzo nieprzyjemnych powikłań.

• Należy ograniczyć wysiłek fizyczny, a najlepiej całkowicie z niego zrezygnować na kilka dni po zabiegu usunięcia zęba mądrości.
  • Przez około siedem dni po zabiegu usunięcia zębów mądrości należy zrezygnować z używek: alkoholu, tytoniu.
  • Należy unikać gorących i zimnych napoi i pokarmów. Najlepiej spożywać tylko letnie rzeczy.
  • Nie wolno płukać i szczotkować okolic rany po usuniętym zębie mądrości. Można w ten sposób wypłukać skrzep, czyli naturalny opatrunek.